lørdag den 5. marts 2011

Biotop 5

INDLEDNING:
Jeg har besluttet at koble mit dyrehold(regnorme) på min biotop(Ribe Å).
Det betyder, at jeg skal/vil lave en fiskestang, til en aktivitet i Ribe Å, hvor regnormene så bliver brugt til madding.
Jeg har gjort mig mange overvejelser over, hvad man kan bruge regnorme til i en institution. Har været omkring at lave en kompost, hvor børnene skulle få en større forståelse af den økologiske cyklus. Jeg har også tænkt i kreative baner, hvor vi f.eks. skulle bygge ”gange” som regnormene gør i papmache’ o.a. materialer. Således, der blev bygget en helt speciel hule, med masser af gange, som børnene kunne kravle rundt i. Jeg har også haft en dialog om, hvorvidt man kan kæle med en regnorm, og det nåede vi frem til, at det kan man godt.

Jeg er dog nået frem til den konklusion, at jeg som voksen selv skal have ejerskab i et projekt, at jeg kan se de muligheder der ligger i projektet omkring at lave egen fiskestang og tage på fisketur som indeholder mange didaktiske overvejelser, god planlægning og mulighed for en naturoplevelse i flere etaper.
HVORDAN LAVER MAN EN FISKESTANG:
Jeg har været på biblioteket for at hente inspiration, og kan umiddelbart bedst bruge bøgerne til inspiration omkring fakta og aktiviteter ved vandet.
Har lige taget et par billeder fra bogen, som illustration til denne vinkel. Bagefter kommer der billeder fra hvordan man laver en fiskestang. Jeg fandt nemlig ud af, man bare skal spørge børnene. Det viste sig Anton sagtens kunne vise og fortælle mig hvordan man laver sådan en, disse billeder følger bagefter.


Herefter billeder af produktion af fiskestang med Luna og Anton.
En bambus pind, kroge, fiskesnøre og kreative børn:








Det var sjovt at følge dem i denne produktion, og det gik fint indtil snøren skulle rundt om pinden. Det drillede en del, og vi nåede frem til, at det skulle holdes fast mellem to skruer næste gang, som til sidst bliver ”lukket” til med elastik.

MÅLGRUPPE:
Jeg tænker umiddelbart det bedst vil egne sig til SFO børn. I forhold til børnehavebørn, ville fiskenet være langt nemmere at arbejde med i denne aldersgruppe.
Børnene i SFO har de finmotoriske færdigheder der skal til, for at lave dette projekt. Ligeledes sikkerheden og fokus på projektets tidslighed. Det begynder med et dyrehold, går videre med produktion af fiskestang og ender ud i en fisketur.
DE muligheder der så ligger hvis det lykkes os at fange fisk, er bl.a. at tilberede fiskene på bål på institutionen.

DIDAKTISKE OVERVEJELSER
Det er vigtigt at have alle materialer parat, til hele forløbet. Det er vigtigt at bevare et flow, idet det kan sikre at børnenes fokus bliver på projektet. Der vil ligeledes være en længere dannelsesproces, idet børnene får mulighed for at udvikle sociale og personlige kompetencer i det samarbejde der ligger i de forskellige etaper, ligeledes på det personlige plan.


Litteratur:
Carlsson-Verner Casper og Nordqvist, Sven., 1993: ”Min første fiskebog”, Carlsen
Fitzsimons, Cecilia, 1995: ”50 natur aktiviteter”, Atelier Aps, Hellerup.
Links:
http://nielsensblogspot.blogspot.com

1 kommentar:

  1. Hej Marianne

    Er der kommet gang i foråret på din biotop?

    Vh Ida

    SvarSlet