onsdag den 26. januar 2011

Biotop Opgave 4

Jeg forsøger at skabe et projekt omkring Biotop 4, efter inspiration fra min medstuderende og relevant litteratur.
Jeg har valgt Ribe Å som svinger sig ca. 100 meter fra mit hus. Det er dels en forlængelse af mit dyrehold, som jo er regnorme, hvor disse prægtige dyr skal supplere en aktivitet ved min biotop i form af at fiske. Det vil sige jeg også vil i gang med at producere en fiskestang, når vejret bliver lidt bedre.
En anden ikke uvæsentlig detalje er, at ved Ribe Å forekommer der hvert år det man kalder Sort Sol. Der samles flere hundrede tusinde stære som ”danser” på himlen inden de går til ro i rørskovene i og ved Ribe.
Jeg har taget et par billeder fra min biotop, hvor vandstanden stod meget højt og solen var ved at gå ned omkring kl. 16.30

Produktion af en fiskestang i en Sfo:

Har lige surfet lidt og fundet denne ”opskrift” som jeg tror alle børn kan være med til at lave.

Lav din egen fiskestang...
Du skal bruge...
• En lang pind
• Korkprop
• Rulle med fiskesnøre
• Fiskekrog
• En hulsten (en sten med hul i)
• En kort tyk pind
• To skruer med et øje i enden

Sådan gør du...
• Skru skruene på midt og for enden af den lange pind
• Den tykke pind hamres fast i hullet på fiskesnørerullen
• Tag enden af fiskesnøren og før den gennem de to skruehuller
• I enden af snoren bindes fiskekrogen og ca. en meter nede af snoren bindes hulstenen fast
• Korkproppen bindes ligeledes fast i snøren
• Du har nu din egen fiskestang
• Brug sandorme eller muslinger som madding
Brug fiskestangen fra en bro eller båd, hvor der er større chancer for at fange større fisk.
På denne side er der god inspiration til aktiviteter med børnene. Der er bla. sanser ved vandet / strandakvarium / stranduro / strandpostkort / tangbilleder / gipsaftryk / se dyr under vandet / fang dyr under vander m.m.
http://www.blaaflag.dk/page.php?page=7293&menu=527

INDHOLD:

Aktiviteten ved biotop 4 skal være sammen med børn i alderen fra 6 – 8 år, hvor vi hver især skal lave en fiskestang .

MÅL:

- fremstille en fiskestang
- bruge ormene fra dyreholdet, som børnene har været med til at oprette og passe i Sfo’en
- lære noget om orme og hvordan man laver en fiskestang, samt bruge den
- evt. hente genbrugsting, således både ormenes funktion og tanken om genbrug bliver integreret i
projektet
- lære noget om åens liv, evt. ved nærmere undersøgelse gennem egne produceret vandkikkerter
- evt. tage på aftentur med forældrene og se Sort Sol
- opnå at få børnene motiveret til at deltage og se naturen på en ny måde
- være med til at skabe et fælles tredje

DE FYSISKE RAMMER:

- Det er et projekt som skal være voksenstyret hele vejen, eftersom aktiviteten foregår ved vand.
- Fremstillingen af fiskestangen foregår i Sfo’ens værksted, dels af materialer vi har skaffet ved genbrug, dels af materialer børnene evt. har med hjemme fra, f.eks. korkpropper.
- Det kunne være en mulighed at lave et aftenarrangement med saftevand og Sort Sol med forældrene


LÆRINGSPROCES:

- læringsprocessen foregår ved blandt andet at opnå viden om dyrene både i dyreholdet, ligeledes dyrene i åen og producering af fiskestang.
- børnene bliver introduceret til hvordan fødekæden fungerer, hvis det lykkes os at fange fisk, ville det måske være muligt at stege dem over bål hjemme på Sfo’en


VURDERING:

- hvordan har børnene det med at sætte en orm på krogen?
- er der for mange aktiviteter inden det endelige mål. Har børnene koncentrationen til et længere forløb?
- Hvor vigtig er det den voksne har ejerskab i forløbet, altså er på ”hjemmebane”?
- kan det inspirere til andre forløb?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar