onsdag den 19. januar 2011

Opgave dukke projekt

I forbindelse med at lave/skabe en dukke, havde jeg lidt svært ved at finde den rette tilgang.
Jeg er uddannet beklædningsdesigner, og har derfor erfaring i de metoder der kræves, at man stifter bekendtskab med. Så min måde, at udfordre mig selv på var, at jeg kun måtte tænke på den gruppe brugere jeg gerne ville arbejde med i skabelse af en dukke, og deres kundskaber/formåen. Jeg tænkte på børn i en SFO, altså ca. 8 -10 år.
Jeg var ligeledes optaget af, at man skulle forholde sig til, at dukken skulle have et troværdigt udtryk, i forhold til det tøj jeg ville lave.

ANSIGTET
Jeg besluttede ret tidligt i forløbet, at jeg ville bruge dukken i et andet projekt jeg ser frem til at komme i gang med, en børnebog, bygget op med fotos af egne produkter.
Jeg manglede derfor en ældre dame, med røde kinder og et venligt men også et forholdsvist neutralt udtryk. Har derfor kun valgt at male hendes læber mørkerøde, røde kinder og bevidst valgt ikke at fremhæve hendes øjne, men givet hende et tørklæde på, som understøtter hun er gammel. Dette tørklæde har jeg klippet af et stykke stof i en stor trekant.
Jeg har også lavet sko, som er malet mørkebrune, med en lille hæl.

TØJET
Jeg har strikket en trøje ud fra øjemål, i ret. Denne model kunne sagtens strikkes ud fra et mønster man kunne tegne op i forhold til hovedets proportioner. Jeg har gode erfaringer med at strikke efter et snit mønster frem for en strikke opskrift.
Trøjen er i stærk orange, og jeg har syet 5 små knapper i bagefter for at understrege visuelt det er en cardigan.

Nederdelen at klippet ud af en plisseret nederdel som jeg har købt i en genbrugsbutik. Denne nederdel er dels syet sammen i hånden med ri sting, og med en gylden sikkerhedsnål, for at understrege det bestemte udtryk der er i forbindelse med ældre damer og plisseret nederdel.
Den er syet fast på denne måde at jeg har syet stor ri sting i den øverste del, for derefter at binde den fast omkring den kant jeg lavede i stedet for hals på figuren. Se venligst min blog for at se kanten på firguren.
http://nielsensblogspot.blogspot.com/

Figuren er fyldt med vat under hendes cardigan og hun skal stå fast på en mindre pind, således hun matcher skoene i det senere forløb.
Jeg er ret sikker på at målgruppen kan lave denne form for dukke, ud fra de kriterier jeg har sat, og det er at bruge traditionelt håndværk som syning i hånden og den vigtigste erfaring jeg har fået i denne proces er, at det er vigtigt børnene beslutter sig inden de går i gang hvad det er for en dukke de vil lave, i hvilken sammenhæng den skal bruges. Det giver en mere sikker proces i skabelsen af noget brugbart. Det kunne sagtens være noget der skal passes ind i en sammenhæng med de andre børn, evt. arbejde med selvportrætter……

Ingen kommentarer:

Send en kommentar