mandag den 10. januar 2011

Didaktisk opgave v/ Museumsopgaven

Museumsbesøg på Tate Modern i det virtuelle rum


Målgruppe:

Hvis jeg skulle forestille mig en målgruppe, ville det være børn i alderen 8-10 år i sfo’en.


Mål med aktiviteten:

Målet med denne aktivitet er dels, at introducere et alternativ til kunstverdenen, hvor de selv kan være aktive. Ligeledes bruge det medie, som børnene i virkeligheden er langt bedre brugere af, end mange af os voksne.
Det er naturligvis også vigtigt at børnene tager ejerskab både i det kunstneriske, men også i de arbejdsmetoder de får lov til at prøve kræfter med.


Tiltag inden aktiviteten:

Jeg vil i det didaktiske forløb tilrettelægge hvordan jeg vil introduksere til det virtuelle rum, hvad de præcis skal arbejde med og hvordan.
Jeg vil lave derudover selv prøve at etablere mig som kunstner og skabe et par værker således jeg selv har ”haft fingrene i det”. Som eksempler vil jeg bruge de eksisterende værker der forefindes på Tate Modern, lavet af børn fra hele verdenen.
Jeg vil ligeledes sikre mig der er nok computere til børnene, det at arbejde kreativt er en dynamisk arbejdsmetode, og skal ikke stoppes af noget praktisk som for få computere.
Det er også muligt at oversætte sproget, så børnene har mulighed for både at bruge og øve sig på det engelske, og for dem der har brug for at det skal være på dansk, kan det også lade sig gøre.

Evaluering:

Jeg har lige prøvet at lave et værk med pensel og flotte pangfarver, det var utrolig nemt og meget brugervenligt. Jeg har ingen bekymring for om børnene kan finde rundt, og ud af det. Der er i øvrigt også spil på siden, det er meget brugbart, hvis børnene skal vente lidt på guidning, så kan de bruge ventetiden til lære mere på siden form af spil.

Det kunne være interessant at lave en slags powerpoint show over resultatet, eller stille en skærm op for en periode, hvor der så vil være skiftende værker som skifter hver 30 sec.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar